Goethe Yearbook 20 (2013)

Articles:

Special Section on Goethe’s Lyric Poetry, edited by Horst Lange and Christian P. Weber

  1. Horst Lange and Christian P. Weber, “Introduction: New Approaches to Goethe’s Lyric Poetry.” 3-4.
  2. Edgar Landgraf, “Intimacy, Morality, and the Inner Problematic of the Lyric.” 5-23.
  3. Christian P. Weber, “Beyond the Poem: Strategies of Metapoetic Reflection in Goethe’s Erster Weimarer Gedichtsammlung.” 25-57.
  4. Joseph D. O’Neil, “Meistersänger als Beruf: The Maieutics of Poetic Vocation in ‘Erklärung eines alten Holzschnittes…’”  59-78.
  5. Fritz Breithaupt, “Song or Narration?: Goethe’s Mignon.” 79-89.
  6. Frauke Berndt and Claudia Maienborn, “The Sucking Subject: Structural Ambiguities of Goethe’s ‘Auf dem See’ in Literary and Linguistic Perspective.” 91-115.
  7. W. Daniel Wilson, “‘Höhere Begattung,’ ‘höhere Schönheit’: Goethe’s Homoerotic Poem ‘Selige Sehnsucht.’” 117-132.
  8. Benjamin Bennett, “Poetry after Faust.” 133-145.
  9. Hannah Eldridge, “Forms of Knowledge/Knowledge of Forms: The Epistemology of Goethe’s West-östlicher Divan and Cavellian Skepticism.” 147-165.
  10. Charlotte Lee, “Im flüßgen Element hin und wieder schweifen: Development and Return in Goethe’s Poetry and Hegel’s Philosophy.” 167-177.
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  11. Andrew Erwin, “Goethe’s Historical Particularism and the “Right Hand” of History: Early Modern State Building, Nobility, and the Feud in Götz von Berlichingen.” 179-197.
  12. Elizabeth Powers, “Where Are the Mountains?: Johann Jacob Bodmer and the “Pre-Kantian” Sublime.” 199-222.
  13. Constantin Behler, “The Politics of Aesthetic Humanism: Schiller’s German Idea of Freedom.” 223-246.
  14. Patrick Fortmann, “Romanticism’s Old German as Stepping-Stone to Goethe’s World Literature.” 247-263.
Book Reviews:
  1. Johann Wolfgang von Goethe, Wolf G. Heimrath, Werther, der Werwolf: Roman. Munich: Goldmann, 2011. 192 pp. (Waltraud Maierhofer). 265-266.
  2. André Lottmann, Arbeitsverhältnisse: Der arbeitende Mensch in Goethes Wilhelm-Meister-Romanen und in der Geschichte der Politischen Ökonomie. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2011. 293 S. (Ehrhard Bahr)266-268.
  3. Johannes Anderegg, Transformationen: Über Himmlisches und Teuflisches in Goethes Faust. Bielefeld: Aisthesis, 2011. 290 pp. (Elisabeth Krimmer). 268-270.
  4. Evelyn K. Moore and Patricia Anne Simpson, eds., The Enlightened Eye: Goethe and Visual Culture. Amsterdam: Rodopi, 2007. 322 pp. (Gabrielle Bersier). 270-271.
  5. Paul Bishop, Reading Goethe at Midlife: Ancient Wisdom, German Classicism, and Jung. New Orleans: Spring Journal Books, 2011. 257 pp. (Jane K. Brown). 272-273.
  6. Charlton Payne and Lucas Thorpe, eds., Kant and the Concept of Community. Rochester, NY: University of Rochester Press, 2011. 321 pp. (Jennifer Mensch). 273-275.
  7. Marcus Twellmann, “Ueber die Eide”: Zucht und Kritik im Preussen der Aufklärung. Munich: Konstanz University Press, 2010. 334 pp. (Joel B. Lande). 275-277.
  8. Jan Wartenberg, Der Familienkreis Friedrich Heinrich Jacobi und Helene Elisabeth von Clermont: Bildnisse und Zeitzeugnisse. Hrsg. vom Goethe-Museum Düsseldorf Anton-und-Katharina-Kippenberg-Stiftung mit Geleitwort von Volkmar Hansen und Einführung von Gudrun Schury. Bonn: Bernstein-Verlag, Gebr. Remmel, 2011. 299 S. (Ehrhard Bahr). 277-278.
  9. Anthony Krupp, ed., Karl Philipp Moritz—Signaturen des Denkens. Amsterdam: Rodopi, 2010. 314 pp. (Adrian Daub). 278-279.
  10. Jeffrey L. High, Nicholas Martin, and Norbert Oellers, eds., Who Is This Schiller Now? Essays on His Reception and Significance. Rochester, NY: Camden House, 2011. xviii + 494 pp. (Michael André). 279-281.
  11. Gerhard Schulz, Novalis: Leben und Werk Friedrich von Hardenbergs. Munich: C.H. Beck, 2011. 304 pp. (Dennis F. Mahoney). 281-283.
  12. Tim Mehigan, Heinrich von Kleist: Writing after Kant. Rochester, NY: Camden House, 2011. xii + 232 pp. (Thomas L. Cooksey). 283-285.
  13. Rüdiger Görner, Gewalt und Grazie: Heinrich von Kleists Poetik der Gegensätzlichkeit. Beiträge zur neueren Literaturgeschichte, vol. 292. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2011. 282 pp. (Hansjakob Werlen). 285- 287.
  14. Edgar Landgraf, Improvisation as Art: Conceptual Challenges, Historical Perspectives. London: Continuum, 2011. 165 pp. (Jeffrey Champlin). 287- 289.
  15. May Mergenthaler, Zwischen Eros und Mitteilung: Die Frühromantik im Symposium der “Athenäums-Fragmente.” Paderborn: Schöningh, 2012. 344 pp. (Adrian Daub). 289-291.
  16. Barry Murnane and Andrew Cusack, eds., Populäre Erscheinungen: Der deutsche Schauerroman um 1800. Laboratorium Aufklärung 6. Munich: Wilhelm Fink Verlag, 2011. 340 pp. (Eric Schaad). 291- 292.
  17. Kristina Muxfeldt, Vanishing Sensibilities: Schubert, Beethoven, Schumann. Oxford: Oxford UP, 2012. xxi + 241 pp. (Peter Höyng). 292-295.
  18. Martha B. Helfer, The Word Unheard: Legacies of Anti-Semitism in German Literature and Culture. Evanston, IL: Northwestern UP, 2011. 233 pp. (Jonathan M. Hess). 295-296.
  19. Elisabeth Krimmer, The Representation of War in German Literature: From 1800 to the Present. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2010. ix + 267 pp. (Gordana-Dana Grozdanic). 296-297.
  20. John D. Pizer, Imagining the Age of Goethe in German Literature, 1970-2010. Rochester, NY: Camden House, 2011. 214 pp. (Walter K. Stewart). 297-298.